2020/08/19

W cieniu Bangor. Antologia inspirowana prozą Stephena Kinga

 "(...) Nie przerażało mnie to, bowiem las za dnia był ciepły, pachniał przyjaźnie i pokazywał mi wszystkie swoje ścieżki, ale wraz z nadejściem zmroku zmieniał swą strukturę. Drzewa posępniały i chudły, traciły kolor okrywając się szarością, rozmazywały się ich kontury. Nocą zmieniały się w wystające z ziemi ręce o krzywych, artretycznych palcach i długich, jakby zwierzęcych pazurach. Teraz znowu nie widziałam ścieżki. Zamrugałam, przetarłam dłonią oczy. Nie mogłam dostrzec ścieżki. I nie, że jej nie widziałam; tuż za mną rosły drzewa, których na pewno nie mijałam, biegnąc tu inaczej musiałabym je mijać slalomem. Ścieżki n i e  b y ł o ." - A. Kwiatkowska "Zegarmistrzyni"

Moja przygoda ze Stephenem Kingiem zaczęła się dobre kilkanaście lat temu od "Oczu smoka". Chyba nie mogłem gorzej wybrać. 😁 (Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że za kilka lat sięgnę po cykl "Mroczna Wieża", który stanie się jednym z najbardziej istotnych w moim życiu). Później była "Szkieletowa załoga". Chyba pierwsza książka 'dla dorosłych' która przeczytałem. Bardzo "Kingowa", całkowicie zachwycająca... Na pewno pierwsza, która pokazała mi nowy, rozległy świat do eksplorowania. Zupełnie inny od świata z książek Juliusza Verne'a czy J.K Rowling w których się zaczytywałem jako młody człowiek. Zawsze będę miał do niej sentyment. No i przepadłem, jak wielu przede mną i kolejni po mnie. Co prawda zostało mi jeszcze kilka tytułów do nadrobienia, tym bardziej, że ostatnimi laty unikam Kinga (nie do końca wiem dlaczego, ale prawdopodobnie ma to związek z teorią, że nawet Nutella może się przejeść, na szczęście po jakimś czasie to podobno przechodzi), nie zmienia to jednak faktu, że fenomenalny pisarz jest jednym z moich ulubionych twórców. Pamiętam totalne zaskoczenie po przeczytaniu "Mrocznej Wieży", pamiętam fantastyczne i niebezpieczne przygody z bohaterami powieści "To", pamiętam jak bardzo wzruszyło mnie "Dallas '63". Tyle emocji... Już nawet nie chodzi o grozę, owszem, zdarzyło się Kingowi mnie serio nastraszyć, ale w skali takiej masy historii nie było tego jakoś dużo. Dużo było natomiast opowieści, dzięki którym wsiąkałem na długie godziny w zupełnie inną rzeczywistość. Czasem zabawną, czasem straszną, absurdalną albo przerażająco prawdziwą. I to jest sztuka tworzyć takie rzeczy. Nawet jeśli jacyś malkontenci nazwą je 'laniem wody'. 😉 No dobra, przejdźmy do rzeczy. "W cieniu Bangor". Sam tytuł sugeruje, że Król to Król, i nikt tu się nie będzie zabawiał w jakieś kopiowania itp. Osiemnastu pisarzy, 650 stron - jeśli to jest 'w cieniu', to cień musi rzucać coś naprawdę zajebiście dużego. Spotkałem się z opinią, że 'blablabla mało tutaj Kinga'. Według mnie, skoro antologia jest inspirowana jego prozą, to nie oznacza, że ma ją nieudolnie naśladować. Polecam podchodzić do tej książki w taki właśnie sposób. Dla mnie gwarancją dobrej lektury była spora liczba nazwisk, które znam i lubię. Oczywiście się nie zawiodłem. 


Juliusz Wojciechowicz - wstęp, "Nienawistna spluwa", "Niedopałki"
Na początek kilka słów od inicjatora całego projektu. Pierwsze opowiadanie - 'przygody' tytułowej spluwy w kilku krótkich aktach, okraszone szczyptą czarnego humoru. Nic nadzwyczajnego. Drugie opowiadanie - świetne w każdym calu. Faceta notorycznie nachodzi dwóch dziwnych gości, którzy sępią od niego fajki. Mężczyzna rzucił palenie a tamci nie odpuszczają. Z czasem robi się coraz bardziej absurdalnie. Bardzo mi się podobało.

Anna Musiałowicz - "Jak kamień w wodę", "Wszystkie jego kobiety", "Napisz o mnie"
W pierwszym opowiadaniu mamy motyw dzieciaka prześladowanego w szkole, którego dręczyciele zaczynają znikać w niewyjaśnionych okolicznościach, drugie opowiadanie to króciutka historia o pewnym artyście i jego niesamowitych zdolnościach, trzecie opowiadanie jest najlepsze - znów dzieciak krzywdzony przez swoich rówieśników, ale z nieszablonową narracją, niepokojąco-melancholijnym klimatem i wstrząsającym zakończeniem. Smutne i bardzo dobre.

Marek Zychla "Jeanie Johnston"
Moje pierwsze spotkanie z twórczością autora. Odbiłem się jak kauczukowa piłeczka od betonu. 😕 Choć tematyka fajna - odniesienia do historycznego Wielkiego głodu w Irlandii, "Mrocznej Wieży" i klimatu znanego z "To". Mimo to za cholerę nie mogłem się wgryźć, może kolejny raz będzie lepszy...

Sandra Gatt Osińska "Krzyś"
Krótka wariacja na temat "Miasteczka Salem". Dziwna epidemia i rodzinny dramat. Ani dobre, ani złe. Neutralne. Autorka ponoć szykuje coś grubszego do poczytania, więc będzie okazja do wyrobienia sobie konkretnej opinii na temat jej twórczości.

Krzysztof Maciejewski - "Lecząc księżyc", "Strzępy skóry", "Dziewczynka ze szczelin"
Krzysztofa kojarzyłem z bardzo udanymi "Strzępami skóry" wydanymi poprzednio w pierwszym tomie "Gorefikacji II". Świetne opowiadanie, polecam. "Lecząc księżyc" również robi wrażenie, i to już od pierwszego zdania, dosłownie. Sprytna gra na emocjach. Ostatnie opowiadanie króciutkie, a szkoda. (Plus za intrygujący tytuł). Wypadałoby się zaopatrzyć w "Śniąc ściany" autora, nazwisko z całą pewnością warte uwagi.

Flora Woźnica "Widzieć więcej"
Główny bohater ma dar przewidywania złych wydarzeń. Stara się mądrze go wykorzystywać pomagając ludziom. Do momentu wizji, która dotyczy całego świata. Pomysł fajny, wykonanie fajne, tylko zakończenie jakoś do mnie nie przemówiło...

Kornel Mikołajczyk "Psy Rafała Kuzio"
Najdłuższe opowiadanie w antologii. Z jednej strony całkiem 'Kingowe', z drugiej zupełnie <niewiemjakie>. Przypuszczalnie "Mikołajczykowe". 😉 Na pewno bardzo posępne i klimatyczne, ze świetnie przedstawionym konfliktem osiągającego upragniony sukces artysty - malarza i jego poważnie chorej żony. Z całą pewnością jest to jedna z lepszych historii tego zbioru. Przy okazji - niespełna miesiąc temu ukazał się cyberpunkowy kryminał autora: "Deus Ex Machina. Człowiek, który zniknął". 

Agnieszka Osikowicz-Chwaja "Cmentarz na wyspie"
Trójka znajomych w poszukiwaniu ciekawych miejsc do odwiedzenia zostaje pokierowana przez dziwną kobietę na tytułowy cmentarz. Okazuje się, że kryje on pewną niebezpieczną tajemnicę. Całkiem wciągające... Fajny, duszny klimat.

Przemysław Karbowski "Dzień z życia rzemieślnika", "Śmierć wilkołaka"
Pierwsze opowiadanie z ciekawym, przewrotnym pomysłem. Drugie, no cóż... Zupełnie mi nie podeszło. Być może po części przez język. Co oczywiście nie oznacza, że jest złe.

Barbara Mikulska "Mój, tylko mój"
Niepełnosprawna kobieta stara się poprawić swoje relacje z mężem. Trochę takie weirdowe to opowiadanie się robi w pewnym momencie. Natomiast końcówka jest bezkompromisowa - proste rozwiązania są najlepsze. 😅 

Piotr Sawicki "Karyna"
Jedno z moich ulubionych w tej antologii. Facet nabywa legendarne auto - Syrenę 110, która okazuje się być nawiedzona. Bardzo krwawe, pełne bluzgów i niewybrednego humoru. Przy okazji można dowiedzieć się czegoś ciekawego o polskiej motoryzacji i polityce. 😉 Z takim piórem i pomysłami wróżę sukces. Czekam na więcej!

Joanna Pypłacz "Mabel"
Stary dom, nowi mieszkańcy i klątwa zmarłej ciotki. Historia dobra na scenariusz współczesnego, przeciętnego, filmowego horroru. Choć napisane bardzo sprawnie, to trzeba przyznać.

Jacek Piekiełko "Chłopiec z zapałkami"
Zaskakująco dobre. Kucharz wiodący marne życie dostaje propozycję pracy u zagadkowego gościa, prawdopodobnie gangstera. Posiadłość w odludnej miejscowości skrywa straszny sekret. Zakończenie również na plus - scena w ruinach robi wrażenie.

Dagmara Adwentowska "Rechot"
(Prawie) magister filologii polskiej wyrusza na mazurską wieś aby znaleźć natchnienie do ukończenia pracy dyplomowej. Zamiast tego, spotyka tam... swoją byłą z jej nowym chłopakiem. Tymczasem lokalny pijaczyna przestrzega młodych turystów przed dość nietypowym zagrożeniem. Sporo humoru i końcówka, która pokazuje co to znaczy być przedsiębiorczym. 😅

Grzegorz Kopiec "Jessy"
Po udanym opowiadaniu zamieszczonym w antologii "Obscura", autor po raz kolejny sięga do motywu niepokojących miasteczek, i ich, nie mniej niepokojących, mieszkańców. A wychodzi mu to świetnie. Tym razem Ameryka lat sześćdziesiątych oraz pewna dziwna sprawa sprzed lat, we wspomnieniach byłego detektywa. 

Agnieszka Kwiatkowska "Zegarmistrzyni"
Cierpiąca na bezsenność bohaterka musi wrócić do rodzinnego domu, aby zająć się chorą matką. Relacje które łączą kobiety nie są najlepsze... Wydaje się, że to o czym opowiada starsza pani to niekoniecznie rojenia słabnącego umysłu. To tak pokrótce. Czyta się rewelacyjnie. Solidnie przedstawiona warstwa obyczajowa, sporo grozowych motywów, mocno fantastyczna końcówka która mimo wszystko świetnie wpisała się w całość. No i styl autorki, który w moim odczuciu cechuje jakaś taka, nie wiem, specyficzna wiarygodność. Nie potrafię tego lepiej określić. W każdym razie bardzo do mnie trafia. 

Kacper Kotulak "Full Plastic Jacket", "Przystanek Poprzeczna"
Pierwsze opowiadanie lekkie, z humorem. Plastikowe żołnierzyki kontra klocki LEGO. Drugie już z większą dawką niepokoju - przeklęty autobus z którego każdy wysiada trzy razy. Nie pogniewałbym się, gdyby to rozwinąć, jest potencjał. 

Agnieszka Biskup "Ostatnie wakacje w Zawadach"
I jeszcze jeden bardzo dobry tekst na sam koniec. Sierpień '88, grupa młodych ludzi spędza wakacje z rodzicami w kurorcie "Muchomorek". Za sprawą tajemniczego wideo postanawiają udać się na wyprawę w okoliczne lasy, gdzie, na swoje nieszczęście, odnajdują miejsce z nagrania. Sporo grozy, sugestywnie oddany klimat schyłku PRL-u, trochę nostalgii i dramatu. Utwierdziłem się w przekonaniu, że jestem fanem autorki.

* * *
Wypadałoby teraz jakoś podsumować całość... Bardzo dobrze się bawiłem, nawet lepiej niż bym się spodziewał. Część autorów pokusiła się o krótkie notki, w których mówią o swojej przygodzie ze Stephenem Kingiem. Jeśli wspólnym motywem antologii jest twórczość gościa z taką bibliografią, to, delikatnie mówiąc, ma się szerokie pole manewru. Tzw. Wolna Amerykanka. Czy coś w tym złego? Według mnie nie. Chyba, że liczy się na kalkę Kinga 1:1, wtedy nie polecam "W cieniu Bangor". Jeśli zaś ma się ochotę na dobrą, szeroko pojętą grozę polskiej produkcji, wtedy będzie to słuszny wybór. Odszukiwanie (pod)tytułowych inspiracji czy odniesień do konkretnych dzieł Króla Grozy należy traktować jako dodatkowy bonus. Cenione przeze mnie nazwiska nie zawiodły, mało tego, ich lista się powiększyła. Kawał książki, fakt, ale było warto.
PS Dodatkowy plus za okładkę Macieja Kamudy - dobra robota!

"W cieniu Bangor. Antologia inspirowana prozą Stephena Kinga" - praca zbiorowa
Wydawnictwo: Dom Horroru
Rok wydania: 2020
Stron: 652
Ocena: 8/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Faktotum - Charles Bukowski

"Niedzielę były najlepsze, ponieważ nikt nie stał mi nad głową, i wkrótce zacząłem brać ze sobą półlitrową butelkę whiskey, żeby lepiej...